Monday, October 2, 2017

STRATEGI PERLETAKAN HARGA

Perletakan harga produk menjadi satu isu yang agak besar dalam industri kraftangan felt.
Masalah yang biasa kita hadapi bila nak tentukan harga.

1. Tak tahu nak letak harga yang sesuai
2. Kualiti dan ketahanan barang mempengaruhi harga
3. Faktor "main harga"
4. Pelanggan complain mahal
5. Pelanggan banding harga crafter yang lain
6. Request design yang agak susah tetapi nak harga murah?
7. Bimbang harga terlalu mahal atau terlalu murah.
8. Pelanggan minta diskaun.
9. Pelbagai design dan ukuran yang berbeza tetapi harga sama.
10. Banyak jenis produk

Antara strategi yang mungkin boleh diguna pakai.

Strategi 1

Tetapkan sekurang nya 2 harga pada satu jenis produk. Harga Tetap / Harga Promosi @ Diskaun / Harga borong / Harga letgo

Contoh;
Keychain
Kos rm2

Harga Rm5.00 (untung rm3)
Harga borong rm4/pcs. Min 30pcs (untung rm2/pcs. Rm60 bg 30pcs)
Harga promosi rm3/pcs. Min 30pcs (untung rm1/pcs. Rm30 bg 30pcs)

Tip: Harga lebih Murah jika kasteme beli banyak. Tapi kita masih boleh untung.

Perlu kenal pasti produk yang sesuai. Tak semua produk boleh dijual pelbagai harga

Strategi 2:

Tentukan satu guideline perletakan harga. Antara kriteria yang perlu tahu untuk dapatkan kos produk.

✔Jenis Produk
✔kos bahan (saiz kain/hiasan & bahan lain seperti gam/benang)
✔kos upah
✔Masa

Strategi 3:

✔Harga promosi jika jualan terlalu perlahan.

✔Tentukan tempoh masa. Jangan terlalu lama.

✔Pilih produk yang mudah dan cepat disediakan.

✔Pilih produk readystok jika ada.

No comments:

Post a Comment