Teks: Nurul Hidayah Harun
Foto: Nurdaya Craft
Entri #40
Berkesempatan menonton Biz Malaysia di TV 1 tentang perkongsian ilmu Copy Writing pada 23.3.2017. Tip-tip yang dikongsi agak menarik dan semua usahawan yang berniaga online perlu kuasai limu Copy Writing untuk meningkatkan jualan produk atau servis mereka.
Saya senaraikan point-point perbincangan untuk dikongsi bersama anda.
"Kekuatan Ayat Memujuk"
Copy Writing adalah gabungan seni & sains yang mempengaruhi pelanggan untuk membeli dengan penggunaan teks sebagai medium.
Tip-tip Copy Writing
1.Belajar dari ayat iklan yang power itu sendiri. Ambil point-point penting dan cuba karang sendiri
2. Tahu target audience sebelum buat iklan. Fokus pada 1 segment pelanggan.
3. Apa ayat yang pelanggan nak dengar.
4. Iklan yang berkesan walaupun pelanggan tak beli, tetapi akan share (viral)
5. Element penggunaan video@ multimedia adalah lebih berkesan kerana lebih kreatif.
2. Tahu target audience sebelum buat iklan. Fokus pada 1 segment pelanggan.
3. Apa ayat yang pelanggan nak dengar.
4. Iklan yang berkesan walaupun pelanggan tak beli, tetapi akan share (viral)
5. Element penggunaan video@ multimedia adalah lebih berkesan kerana lebih kreatif.
6. Fokus pada
1. Tajuk iklan
2. Tawaran iklan
3. Arahan untuk membeli
4. Visual@gambar@multimedia
1. Tajuk iklan
2. Tawaran iklan
3. Arahan untuk membeli
4. Visual@gambar@multimedia
7. Iklan berkesan, kenal pelanggan.Tanya di mana pelanggan berada. Lokasi FB@IG@ kedua-duanya?
8. Tawaran ; uji satu tawaran. Tengok respon pelanggan. Sama ada tawaran itu berkesan@ tidak. Jika tidak! Ubah strategi.
9. Iklan yang padat kena tepat kepada target audience.
10. Tarik pelanggan yang berminat kepada pembeli
11. Teknik Follow UP
1.2 Sentiasa hasilkan iklan-iklan baru
Hard selling- vs-soft selling
Hard selling- vs-soft selling
Hard selling; terus kepada penerangan produk
Softselling; dorong orang membaca dan memberi manfaat dan membeli
Softselling; dorong orang membaca dan memberi manfaat dan membeli
#NotaKaki
No comments:
Post a Comment