Wednesday, March 22, 2017

4 Teknik COPYWRITING Berkesan Produk Kraf

Teks: Nurul Hidayah Harun
Foto: Google Imej
Entrui #29


Copywriting yang berkesan adalah penggunaan ayat yang mampu menarik minat pembaca untuk membaca apa yang kita tulis. Dalam pemasaran produk, kaedah copywriting amat penting. Saya nak share beberapa tip yang boleh digunakan untuk menarik pelanggan anda like post anda.

1. Penceritaan (Story Telling)

Dalam bidang kraf Felt, mudah untuk kita kenal pasti siapa target pelanggan kita. Tentunya peminat kraf Felt. Betul tak? Kebanyakan peminat Felt adalah terdiri daripada penghasil dan penjual produk kraf. Di sini, penting teknik story telling dalam pengiklanan produk kita.  Gunakan kaedah lain seperti penyelesaian kepada masalah, cerita tentang keunikan dan kelebihan. Jika anda jual secara borong kaitkan dengan program-program tertentu seperti booth jualan, harga dan kelebihan. 

Kata Kunci: Kenal pasti kemahuan pelanggan.

2. Jangan terlalu Agresif Menjual

Elakkan guna kaedah "hard selling"setiap masa. Selitkan dengan cerita, perkongsian tip-tip atau "cerita di sebalik tabir" penghasilan produk kraf. Posting yang terlalu kerap dengan produk-produk kraf dan ayat-ayat "memaksa" beli akan menyebabkan pelanggan rasa jemu. Kena ingat! Strategi pemasaran produk kraf tak sama dengan produk-produk yang lain. Kraf perlu kepada idea yang sentiasa segar dan baru. 

3. Jangan Menjual

Cuba tukarkan ayat-ayat yang biasa digunakan untuk menjual dengan ayat memujuk atau ayat penceritaan.Kurangkan, atau kalau boleh elakkan penggunakan perkataan promosi. Cuba gantikan dengan ayat memujuk yang lain untuk meyakinkan pelanggan.

4. Guna ayat santai dan mudah paham.

Jangan gunakan ayat yang "skema" sebaliknya tukarkan kepada ayat yang lebih santai.

"Sila dapatkan produk kraf terbaru daripada Nurdaya Craft. Lebih Jimat. Kualiti Terjamin" Skema tak ayat? Tukar "Nak jimat tapi kualiti top! jom lah usha-usha produk terbaru kami. Terbaik..."




No comments:

Post a Comment