Wednesday, March 8, 2017

Rancang Tugasan Harian Bisnes Kraf

Teks: Nurul Hidayah Harun
Foto: Nurdaya Craft
Entri #4


Assalamualaikum.
Salam Sejahtera.

Merancang tugasan harian amat penting supaya kehidupan kita sentiasa teratur. Saya merupakan seorang surirumah, yang menjadikan hasil kraftangan sebagai sumber rezeki. Oleh itu, fokus terhadap keluarga dan kerja perlu seimbang. 




Seperti hari-hari yang lain, selepas selesai tugasan sebagai seorang isteri dan ibu. Saya mula fokus kepada aktiviti perniagaan. Jadual saya sangat flexsible, bersesuaian dengan surirumah yang bekerja dari rumah. Apa yang paling penting adalah fokus kepada keluarga dalam masa yang sama dapat menyiapkan tempahan mengikut tarikh yang ditetapkan. Untuk lakukan tugasan ini, apa yang perlu dikorbankan adalah masa rehat. Dalam tempoh 24 jam, selain daripada waktu tidur, masa yang ada manfaat sebaik-baiknya untuk menjana pendapatan. 

Kebiasaannya, pada pukul 10 pagi, tugasan pertama adalah menyemak dan menyalin semua tempahan  pelanggan. Saya juga akan memastikan semua bahan lengkap. Bahan yang kurang akan ditempah secara online. Kebiasaan akan mengambil masa selama 2 sehingga 3 hari untuk menerima bahan tersebut. Planner Harian juga penting untuk disemak bagi memastikan apa-apa aktiviti yang dirancang tidak tertinggal.

Selepas selesai tugasan menyemak, saya terus menyediakan bahan tugasan untuk menyiapkan tempahan pelanggan. Kebiasaan, saya mula menghasilkan tempahan dengan memotong fabrik Felt kepada kepingan bentuk yang dikehendaki. Bentuk ini kemudianya akan dijadikan produk mengikut tempahan pelanggan sama ada keychain, precut Felt, penanda buku dan sebagainya.  

Bekerja seorang agak memenatkan, tetapi jika kita boleh menguruskan dengan lebih sistematik, urusan akan jadi lebih mudah dan kerja menjadi lebih cepat. Untuk mencapai target jualan, saya perlu pastikan setiap ruang yang ada diisi dengan menghasilkan produk dan menyiapkan tempahan. Pada waktu malam, fokus saya adalah kepada penulisan dan strategi pemasaran. Buat masa sekarang sasaran utama adalah pembeli  atas talian melalui Facebook, Blog dan Instagram.

Keyword Merancang Tugasan Harian 
1. Sediakan Planner Harian atau Jadual Tugasan.
2. Melakukan tugasan dengan sistematik. 
3. Ada salinan lengkap maklumat pelanggan: tarikh tempahan, tarikh akhir tempahan, jumlah belian, tracking number, maklumat pembayaran, kuantiti dan penerangan produk pelanggan. Pastikan maklumat ini dikumpul dalam satu file.
4. Pastikan peralatan dan bahan sentiasa cukup dan lengkap.
5. Siapkan tempahan sekuraung-kurangnya sehari sebelum daripada tarikh akhir.
6. Bagi peminat kraf yang baru berjinak-jinak, fokuskan kepada satu produk dahulu. Ini untuk meminimakan modal yang dikeluarkan. 
7. Jangan lupa waktu rehat. Waktu rehat saya adalah bermain bersama anak.
8. Yang paling penting, setkan target apa yang ingin dicapai dalam sehari. Contoh: Siapkan 3 tempahan pelanggan untuk hari ini.

Selamat merancang tugasan harian! 

No comments:

Post a Comment