Thursday, March 9, 2017

Cabaran Bisnes Kraf

Teks: Nurul Hidayah Harun
Foto: Google Imej
Entri #6

Dalam idologi barat, persaingan adalah antara fokus utama yang dititik beratkan. Persaingan adalah ancaman. Tetapi, berbeza dengan idologi islam yang lebih menitikberatkan tentang ukhwah dan persaudaraan. Perlu percaya pada rezeki. Cerita tentang rezeki panjang huraiannya. Disarankan anda baca buku Mudahnya Menjemput Rezeki karya Fathuri Salehuddin. Nukilan beliau betul-betul menyentuh hati dan bukakan hati kita untuk berkongsi rezeki.



PESAING ITU SAHABAT. Loghat Kelantan maksud saing itu adalah kawan. Jadi istilah saing itu tidak perlu ada kaitan dengan musuh, musuh dalam selimut, tikam dari belakang, gunting dalam lipatan dan banyak lagi lah yang negetif.

Hari ini, cuba bersihkan minda masing-masing. Jadikan pesaing itu saing atau kawan kita. Pesaing itu perlu, bersaing itu sangat digalakkan. Persaingan membantu anda dalam perniagaan. Tetapi dengan cara yang positif. Bagaimana?

Sebagai contoh, kita melihat hasil kerja sahabat yang memang terbaik, ramai peminat, sentiasa aktif dalam Facebook, ramai kenalan, selalu dipuji, selalu dapat banyak tempahan. Mula-mula akan timbul perasaan cemburu. Tidak perlu tipu, cemburu itu fitrah manusia. Jika minda kita negetif, langkah pertama ialah cuba menjatuhkan dengan harapan diri sendiri yang akan naik? Ok! Nak tanya, berbaloi ke jatuhkan orang sedangkan kita tidakpun berusaha untuk naik? Tepuk dada tanya selera.

Sebaliknya, jika kita berfikiran positif, kita akan kaji perwatakan, cara kerja, ayat-ayat digunakan, strategi yang dia gunakan. Belajar dan buat ikut acuan kita. Setiap orang ada kekuatan masing-masing. Kenali potensi diri. Yakin . Insyallah anda hebat!! Kita tidak mampu untuk menjadi orang lain sebab setiap orang itu ada perbezaannya. Satupun tak ada yang sama. Itu adalah kuasa Allah


No comments:

Post a Comment