Tuesday, March 7, 2017

Salam Kenal Sahabat Maya

Teks: Nurul Hidayah Harun
Foto: Nurdaya Craft
Entri #1

Assalamualaikum dan Salam Perkenalan.

Saya Nurul Hidayah binti Harun, dilahirkan di Terengganu dan menetap di Pasir Puteh, Kelantan. Saya dilahirkan pada 2. Mac 1989. Sudahpun berkahwin dan mempunyai seorang cahaya mata, Aisyah Humaira. Matlamat hidup saya adalah untuk menjadi Usahawan Kraf yang berjaya di samping mempunyai keluarga yang bahagia. Berniaga dan kraftangan adalah minat yang wujud semasa saya masih kanak-kanak lagi.

Buku pertama kraf, sewaktu darjah 4 yang 
dihadiahkan oleh ibu  mendorong minat saya
terhadap seni kraftangan

Dari kecil lagi saya memang minat berniaga. Semasa di bangku sekolah, saya pernah menjual hiasan kerang kepada kawan-kawan sekolah. Selepas sahaja tamat belajar tingkatan 5, menunggu tawaran ke Kolej Matrikulasi, saya mengisi masa lapang dengan belajar mengenai kraftangan. Hasil pertama saya adalah keychain yang tidak beberapa comel. Hasil jahitan pertama agak teruk. Maklumlah, tiada asas dalam jahitan. Tetapi saya tetap cuba menghasilkan keychain yang comel dengan hasil jahitan yang lebih kemas. Dari situlah, bermulanya minat terhadap dunia kraftangan Felt. Dengan menggunakan sumber yang ada seperti Blog dan Youtube, dari situlah saya mula belajar mengenai kraftangan seni Felt.

 Antara keychain Felt nama terawal tempahan dari pelanggan

Selepas menamatkan Program Matrikulasi selama setahun, saya mula tertarik untuk jadikan hobi dan minat sebagai duit tambahan. Tambahan pula, ada permintaan di kalangan rakan sekolah adik-adik. Beruntung rupanya ada adik yang ramai dan mempunyai minat berniaga. Alhamdulillah. Dari situ, saya memulakan perniagaan kraftangan dengan bermodalkan RM50 untuk membeli bahan kraf. Hasil pulangan pada waktu itu bagi saya amat lumayan. Syukur dapat kongsi rezeki bersama adik-adik. Lebihan wang niaga saya simpan kemas di dalam tabung.

Mendapat tawaran sambung belajar Ijazah Saujana Muda dalam bidang Keusahawanan Teknologi Pertanian, UMK memberi banyak suntikan semangat untuk terus berniaga. Di sini, saya didedahkan dengan ilmu perniagaan memandangkan UMK adalah universiti berteraskan keusahawanan. Saya mengambil peluang, mencuba nasib mempromosikan hasil seni kepada rakan-rakan di kolej. Alhamdulillah, mendapat sambutan yang baik tetapi terpaksa menghadkan tempahan memandangkan saya perlu fokus pada pelajaran dan aktiviti kolej. 

Antara produk yang menjadi kesukaan pelajar kolej.

Selepas tamat belajar, saya ditawarkan untuk menyertai kursus keusahawanan anjuran MARA. Alhamdulillah, di situ banyak perkongsian yang menarik daripada usahawan yang berjaya. Di dalam kursus itu, saya didedahkan dengan pelbagai teknik dan strategi jualan, pemasaran dan cara menghasilkan kertas kerja. Saya juga didedahkan dengan aktiviti jualan langsung, di mana saya dan ahli kumpulan perlu menjual minuman kepada pelanggan dan perlu mencapai target jualan yang ditetapkan. Di situ,pengalaman pertama berjumpa pelanggan yang tidak dikenali. Tugasan ini agak mencabar kerana memerlukan cara yang berkesan untuk menarik pelanggan membeli dengan kita. Syukur, sekarang soft skill itu sudah ada dalam diri dan tidak menjadi masalah untuk berurusan dengan orang yang tidak dikenali. Pengalaman berada di Night Market RTC Tunjung memberi satu gambaran baru tentang dunia perniagaan. Tak sangka, waktu malam di sini sungguh rancak dan meriah.



Suasana Night Market RTC Tunjung, Kelantan

Selepas menamatkan pengajian, saya serius memulakan perniagaan online. Hanya belajar menerusi Blog dan Youtube di samping ilmu yang sedia ada dalam diri, berani mengambil langkah pertama dengan membuka akaun facebook untuk tujuan perniagaan kraftangan. Di situ saya mula fokus jualan secara atas talian (online). Pada mulanya, tiada permintaan. Perkongisan tips yang berguna dalam Blog dan Youtube membolehkan saya upgrade perniagaan kraftangan dari masa ke semasa. Kengkangan sumber kewangan menjadi masalah utama pada waktu itu. Saya mengambil langkah untuk bekerja sementara bagi mengumpul modal perniagaan. Alhamdulillah, hasil  daripada kerja selama hampir 8 bulan, saya mampu mengumpul beberapa peralatan penting dan bahan asas untuk kembangkan lagi perniagaan saya. Sambil menyelam sambil minum air, itulah saya. Di tempat kerja saya masih lagi mengambil tempahan kraf Felt daripada rakan sekerja yang berminat.

Sekarang, sudah hampir 6 tahun berlalu. Alhamdulillah, saya sudah mempunyai segala kelengkapan untuk menghasilkan kraftangan yang berkualiti dan mampu menerima tempahan yang banyak. Kehidupan sekarang sebagai suri rumah dan juga seorang ibu kepada anak yang comel semakin baik dan teratur. Fokus utama saya adalah perniagaan secara Online . Jika ada jemputan mana-mana booth, itu menjadi sumber rezeki tambahan. Alhamdulillah, buat masa itu, produk kraftangan saya sudah menembusi pasaran luar negara, melalui jualan booth di Brunei. Bukan itu sahaja, saya juga pernah mendapat tawaran menjadi tenaga pengajar, mengajar pelajar mengenai kraftangan Felt bersama-sama sahabat kraf saya yang lain. Saya lebih yakin membuka kelas secara online bagi sesiapa yang berminat untuk mengikuti kelas kraftangan.

Bagi mereka yang berminat dengan hasil Nurdaya Craft dan sentiasa menyokong saya. Jutaan terima kasih saya ucapkan. Sebarang pertanyaan  dan pendapat yang ingin dikongsikan boleh hubungi saya melalui cara di bawah.

Terima kasih.

Email: pn.nurulhidayahharun@gmail.com
Whatsapp/sms: +60169654892
Facebook Page: Nurdaya Craft
Instagram: @nurdayacraft
Blog2: Nurdaya Craft




No comments:

Post a Comment