Friday, March 24, 2017

Tip Mula Bisnes Kraf Dengan Modal Kecil

Teks: Nurul Hidayah Harun
Foto: Google Imej
Entri #33




Kenapa saya selalu fokus kepada modal seperti entri-entri sebelumnya? Modal merupakan cabaran utama kita melangkah ke bidang perniagaan. Betul tak? Modal juga halangan untuk kita melangkah masuk ke dalam dunia perniagaan.
Biasa tanpa modal, anda boleh mulakan dropship. Tetapi, ada lagi satu cara lain iaitu mulakan dengan apa yang kita minat.

1. Fokus pada satu produk

Mula dengan satu produk sahaja dulu. Contoh, keychain Felt. Buat sedikit kajian jenis-jenis keychain yang mendapat sambutan. Buat lawatan ke blog-blog kraf, Pinterest dan facebook sahabat kraf, cari idea. Jangan tiru tetapi buat sedikit olahan idea supaya produk anda jadi lebih unik.

2. Tentukan target jualan 

Penting untuk kita tentukan berapa target jualan untuk kita terus fokus. Pastikan realistik dan boleh dicapai. 

3. Tentukan tempoh masa jualan

Tempoh masa yang sesuai biasanya antara 2-3 bulan untuk uji jualan produk anda. Tetapi bergantung kepada usaha dan strategi promosi produk.

4. Fokus kepada strategi jualan online.

Antara yang perlu dititik beratkan adalah teknik copywriting: Fokus kepada tajuk iklan, tawaran iklan, arahan untuk membeli dan gambar/multimedia.

5. Dapat hasil jualan, bahagi kepada saving, modal dan kegunaan peribadi.

Pandangan saya untuk gunakan sistem gaji mungkin tak sesuai dengan situasi bisnes. Secara realistiknya, hasil jualan boleh dipecahkan kepada simpanan jangka masa panjang (tentukan tempoh), modal dan keperluan peribadi.

6. Modal yang diperolehi, ulangi langkah pertama.

Modal bulanan boleh kembangkan menghasilkan produk yang baru. Kraf berbeza dengan bisnes yang lain. Rajinkan lah diri, kaji idea baru dan sentiasa hasilkan produk-produk baru.

No comments:

Post a Comment