Sunday, March 12, 2017

Sahabat Maya Kuasa Minda Positif

Teks: Nurul Hidayah Harun
Entri #13

Assalamualaikum.
Salam Sejahtera.

Kehidapan saya sebagai surirumah yang menjadikan kraftangan sebagai kerjaya menyebabkan hampir 60% kehidapan saya bersama keluarga dan kerja. 30% kehidupan besama sahabat positif di alam maya. Selepas berkahwin dan menjadi ibu, kehidupan sosial bersama kawan-kawan di luar sana tidak lagi menjadi prioriti dalam kehidupan.

Alhamdulillah juga, kebanyakan sahabat kraf saya adalah rakan positif dan rakan membina. Siapakah rakan membina ini? Rakan yang selalu memberi kata-kata semangat, rakan yang mengokong hasil kerja saya dengan komen-komen membina. Rakan-rakan yang selalu penuhkan komen dengan emoji-emoji yang comel. Rakan-rakan yang sentiasa LIKE hasil kerja saya.

Rakan positif ini banyak mempengaruhi minda saya supaya berfikir secara positif, Status membina dan perkongsian hasil kerja mereka mendorong saya menjadi inspirasi kepada saya untuk terus berkraf. Konsep perniagaan seni kraftangan tidak sama dengan jual produk siap. Untuk hasilkan seni kraf, perlu ada ketenangan, pendorong, dan ruang yang selesa. Sebab itulah waktu malam adalah waktu yang paling sesuai berkraf, waktu idea-idea datang mencurah-curah.

Harapan saya, semoga rakan positif sentiasa bertambah dan terus menyokong saya. Saya seorang peminat seni yang sentiasa memerlukan sokongan semua untuk menjadikan karya seni saya lebih baik dan lebih berkualiti. Dengan alasan? Sahabat maya memberi saya kuasa minda positif.

Terima Kasih.


Tip-tip penuhkan friendlist dengan rakan positif

1. Mulakan dengan diri kita. Positifkan diri. Barulah dapat menarik aura-aura positif disekeliling.
2. Update atau tulis status yang positif di wall Facebook. Contoh: perkongsian tip, kata-kata motivasi, rutin harian dan hasil kerja yang boleh dijadikan contoh dan inspirasi.
3. Teruskan menyapa di komen sahabat maya anda jika ada masa terluang
4. Support bisnes rakan anda komen memuji, LIKE atau SHARE hasil kerja sahabat maya anda.
5. Unfollow rakan yang negetif. Pekara-pekara negetif seperti suka penuhkan wall dengan kata-kata menghina, mengumpat, tidak hormat orang dan rungutan perlu dijauhkan kerana ini boleh memberi kesan kepada aura positif kita.

No comments:

Post a Comment