Friday, March 24, 2017

Modal Bisnes: Hutang vs Simpanan

Teks: Nurul Hidayah Harun
Foto:
Entri #31
Modal: Hutang vs Simpanan


Nak kembangkan perniagaan atau nak mulakan perniagaan perkara pertama kita fikir adalah modal. Betul tak? Modal sama ada hutang atau simpanan, itu terpulang kepada kita. Ini pandangan saya daripada pengalaman dan pembacaan.

1. Mulakan bisnes dengan apa yang ada dahulu. Termasuk simpanan di tangan. Hutang? Boleh! Dengan syarat kita ada kemampuan untuk bayar balik.

2. Saya sendiri memulakan bisnes Kraf dengan apa yang ada. Aset penting masa tu adalah handphone. Guna duit elaun. RM800. Semata-mata nak beli handphone yang kualiti gambar yang baik. Alhamdulillah. Dapat la sebiji LENOVO. Ingat! Gambar nak up dalam FB mesti cantik dan jelas.

3. Pernah kerja sementara sebagai promoter selama 8 bulan semata-mata untuk kumpul modal bisnes. Tapi tak banyak sangat yang dapat kumpul. Boleh lah beli big shot dan sedikit bahan kraf. Selebihnya duit simpan buat kenduri.

4. Guna mesin jahit lama mak sebelum dapat yang baru. Dapat tawaran kerja jadi cikgu ganti. Duit gaji, dapat beli mesin jahit BROTHER.

5. Selebihnya. Bangkit dengan duit simpanan. Ini sebabnya penting SAVING.

Apa pun, rezeki setiap orang tak sama. Ada yang cepat. Ada yang lambat. Ada yang dipermudahkan . Ada yang diuji. Yang penting kita ada usaha. Bila dayah toleh 5 tahun ke belakang. Syukur. Di sini dayah Sekarang. Sedang bercerita dengan anda tentang pengalaman yang boleh dijadikan ikhtibar.

1 comment:

  1. Slot Machines & Table Games - DRMCD
    Slot 시흥 출장샵 machines 경산 출장마사지 & table games. If you are looking for a place to play the latest online 목포 출장마사지 casino 용인 출장안마 slot machines, you've come to the right 밀양 출장샵 place.

    ReplyDelete