Friday, March 24, 2017

Jom Bisnes Busybook

Teks: Nurul Hidayah Harun
Foto: Nurdaya Craft
Entri #36


Busybook antara trend yang semakin meletup dikalangan orang kita sekarang.

Salah satu pengisian yang berfaedah untuk ibubapa bersama anak-anak mereka. Jadi cepat-cepat lah buat duit sementara peluang masih terbuka.


Mula-mula tengok pada hasil kerja orang lain, mesti kita fikir beberapa soalan yang biasa orang fikir. Susah ke nak mulakan bisnes busybook? Susahnya nak buat? Renyeh? Tak de sambutan? Tak de idea? Tak kreatif?

Kita mesti ingat, dalam apa-apa yang kita buat, usaha letak depan, nak dengan tak nak je kan. Saya nak kongsi cara-cara nak mulakan business busybook.


1. Try & error. Cuba buat sendiri dulu busybook. Idea boleh Google. Cari aktiviti yang pelbagai. Cuba buat dalam 5 aktiviti. Untuk permulaan, kalau nak jimat dan tak yakin, saya cadangkan guna saiz separuh A4. Pilih aktiviti yang simple

2. Gunakan bakat dan peralatan yang ada. Sebagai orang seni, kita sedia maklum kita ada kelebihan masing-masing. Ada yang pandai buat applique, ada yang pandai buat dolls, ada yang kaya dengan dies-dies tapi tersimpan rapi dalam almari. Sesuaikan apa yang ada dengan aktiviti busybook yang kita nak buat. Perca felt yang ada, jangan dibuang. Masa ni la nak buat eksperimen.

3. Publish hasil busybook. Lepas siap dan hias cover cantik-cantik, Ambil gambar cantik-cantik. Post dalam fb, insta dan apa-apa medium untuk dapatkan feedback. Minta pendapat rakan-rakan. Kongsi hasil keje anda dalam group yang sesuai. Jangan  kacau group yang tidak berkenaan. Jaga etika. 

4. Mula bisnes. Lepas siapkan satu contoh. Buat list budget. Kira semua kos termasuk kos upah. Kira untung. Kira harga untuk jual. Yang ni kena kaji la sikit ye. Kaji harga pasaran. Pastikan tak murah sebab tak berbaloi dan pastikan tak mahal sangat sebab tak ada siapa nak beli. Letak harga yang berbaloi dengan hasil titik peluh kita.

5. Iklan. Buat la iklan sikit-sikit. Senaraikan aktiviti yang kita tawarkan. Tunjuk contoh yang kita buat. Yang penting, gambar busybook jelas dan cantik.

No comments:

Post a Comment